PENTAKSIRAN SEBAGAI PEMBELAJARAN (AAL)
Pentaksiran sebagai pembelajaran adalah
proses membentuk dan menyokong metakognisi (iaitu berfikir atau mencari jawapan
kepada pemikiran sendiri) pelajar. Pentaksiran sebagai pembelajaran memberi
tumpuan atau memberi fokus terhadap peranan pelajar atau murid sebagai
penghubung yang kritikal di antara pentaksiran dan pembelajaran. Apabila
pelajar atau murid bersifat aktif, terikat dengan pembelajaran, dan berupaya
menjadi pentaksir yang kritikal, biasanya mereka
memahami dan berupaya untuk mengesan informasi dan maklumat, menghubungkaitkan informasi kepada pengetahuan berkaitan dan menggunakannya untuk tujuan pembelajaran. Ini adalah sesuatu proses pengawalan dalam meta-kognisi (meta-cognition). Ianya berlaku apabila pelajar atau murid memantau pembelajaran kendiri dan menggunakan maklum balas yang diperolehi untuk membuat pembetulan, penyesuaian dan mungkin pertukaran dan perubahan dalam apa yang mereka fahami. Ia memerlukan pendidik dan guru membantu dan membimbing pelajar dan murid membina, mempraktik atau mengamalkan dan berpuas hati dengan hasil refleksi serta analisis kritikal yang dijalankan oleh pelajar.
memahami dan berupaya untuk mengesan informasi dan maklumat, menghubungkaitkan informasi kepada pengetahuan berkaitan dan menggunakannya untuk tujuan pembelajaran. Ini adalah sesuatu proses pengawalan dalam meta-kognisi (meta-cognition). Ianya berlaku apabila pelajar atau murid memantau pembelajaran kendiri dan menggunakan maklum balas yang diperolehi untuk membuat pembetulan, penyesuaian dan mungkin pertukaran dan perubahan dalam apa yang mereka fahami. Ia memerlukan pendidik dan guru membantu dan membimbing pelajar dan murid membina, mempraktik atau mengamalkan dan berpuas hati dengan hasil refleksi serta analisis kritikal yang dijalankan oleh pelajar.
PERANAN PENDIDIK DALAM PENTAKSIRAN SEBAGAI PEMBELAJARAN
· memberi contoh dan mengajar kemahiran pentaksiran kendiri
- · membimbing pelajar dan murid dalam menentukan matlamat dan memantau prestasi mereka
- · menyediakan contoh-contoh amalan yang baik dan berkualiti yang melibatkan hasilan kurikulum
- · bekerjasama dengan pelajar dan murid untuk membentuk kriteria amalan yang baik dan jelas
- · membimbing pelajar dalam membentuk maklum balas dalaman atau membina mekanisme pemantauan kendiri.
gerakan d blog mganggu bacaan..maaf
BalasPadampenerangan yg jelas, tpi ada sedikit gangguan, kalau boleh buang gangguan tersebut.
BalasPadamBlackjack 101 - Mapyro
BalasPadamBlackjack 충청북도 출장샵 101 is a table game where 양산 출장마사지 you play to 동해 출장샵 win against the dealer. In 서산 출장샵 Blackjack 101, you will always win. 제주도 출장안마 This is the dealer who has the lowest value,