Ahad, 12 November 2017

INSTRUMEN DALAM PENTAKSIRAN BAHASA

INSTRUMEN DALAM PENTAKSIRAN BAHASA
Dari sudut praktikalnya, instrument adalah alat (tool) daripada mana respons murid diperoleh untuk dinilai bagi menentukan tentang diri seseorang murid itu, daripada aspek kognitif atau pun bukan kognitif atau dari segi
konstruk yang ingin dbangunkan – pengetahuan, kemahiran dan nilai. Instrumen terdapat dalam banyak bentuk sama ada secara lisan, pemerhatian dan yang paling kerap ialah secara bertulis. Contoh penggunaan instrument dalam pentaksiran bahasa seperti berikut:

Rasional Pemilihan Kemahiran Bahasa : Menulis
Guru memilih kemahiran menulis untuk diajar kepada murid Tahun 3 kerana dapat mendirikan asas menulis yang kukuh bagi membolehkan kanak-kanak menulis dengan baik, cekap dan pantas seterusnya melatih murid-murid mengenali dan mempertingkatkan kepekaan mereka terhadap perkataan-perkataan tertentu. Kefahaman murid-murid terhadap makna atau konteks perkataan dan boleh menggunakannya dalam konteks situasi yang betul dan lantas meningkatkan perbendaharaan kata murid-murid.
Setelah menguasai tulisan mekanis, murid-murid patut digalakkan melahirkan fikiran mereka secara bertulis. Cara-cara yang dicadangkan ialah bermula daripada yang terkawal iaitu berpandukan gambar-gambar dan perkataan, mengisi tempat kosong, melengkapkan ayat-ayat dan perenggan sehingga murid-murid itu boleh menghasilkan tulisan tanpa panduan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan