Rabu, 27 September 2017

PENTAKSIRAN UNTUK PEMBELAJARAN (AFL)

DEFINISI
  • Proses pembelajaran berterusan
  • Maklum cara dan kaedah kebiasaan pembelajaran pelajar
  • Memberi maklum balas kepada pelajar bagi mempertingkatkan pembelajaran
KONSEP-KONSEP ASAS

Pentaksiran Autentik
  • Tugasan berdasarkan dunia nyata (real world context)
  • Aplikasi pengetahuan dan kemahiran yang bermakna
  • Pentaksiran mendahului kurikulum
  • Contoh : Penyelesaian masalah
Pentaksiran Tradisional
  • Memaksa satu pilihan
  • Kurikulum menentukan pentaksiran
  • Contoh: Soalan aneka pilihan, betul-salah
Penilaian 
  • Penilaian formatif - memberi maklum balas, mengubahsuai pengajaran dan pembelajaran dan perkembangan murid dipantau.
  • Penilaian sumatif - Akhir unit pembelajaran, pengajaran digarap oleh murid atau tidak dan wujudnya 'ranking'.
A. PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH
  1. Dirancang di peringkat sekolah
  2. Guru diberi kebebasan memilih instrumen penilaian
  3. Formatif dan sumatif
  4. Ciri-ciri penilaian
  5. Prosesnya (ketua sekiolah dan ketua-ketua jabatan berbincang, lapor balik daripada guru)
B. PENTAKSIRAN SECARA BERPUSAT
  1. Lembaga peperiksaan
  2. PSLE, A-Level, O Level
PENDEKATAN ALTERNATIF

Kemahiran Pemikiran Kritikal
  • Nilai budi, kesukanan
Pentaksiran Protfolio
  • Dokumentasi tugasan/kerja sepanjang semester
  • Maklum balas dari pelbagai pihak
  • Murid memilih kandungan
  • Mencerminkan usaha berterusan
STRATEGI MENYOAL

Membina soalan
  • soalan utama
  • soalan kering/mampat (soalan terbuka)
  • Masa berfikir 10 saat
  • Berbincang dahulu
Sifat mendengar yang positif
  • Memandang pelajar yang berkongsi
  • Pujian yang membina
Penglibatan Kelas
  • Taburan soalan
Penilaian Kendiri
  • Pelajar harus aktif dalam pembelajaran
  • Pelajar harus tahu kekuatan dan kelemahan
  • Guru harus berkongsi kriteria kejayaan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan