- Proses pembelajaran berterusan
- Maklum cara dan kaedah kebiasaan pembelajaran pelajar
- Memberi maklum balas kepada pelajar bagi mempertingkatkan pembelajaran
KONSEP-KONSEP ASAS
- Memaksa satu pilihan
- Kurikulum menentukan pentaksiran
- Contoh: Soalan aneka pilihan, betul-salah
Penilaian
- Penilaian formatif - memberi maklum balas, mengubahsuai pengajaran dan pembelajaran dan perkembangan murid dipantau.
- Penilaian sumatif - Akhir unit pembelajaran, pengajaran digarap oleh murid atau tidak dan wujudnya 'ranking'.
A. PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH
- Dirancang di peringkat sekolah
- Guru diberi kebebasan memilih instrumen penilaian
- Formatif dan sumatif
- Ciri-ciri penilaian
- Prosesnya (ketua sekiolah dan ketua-ketua jabatan berbincang, lapor balik daripada guru)
B. PENTAKSIRAN SECARA BERPUSAT
- Lembaga peperiksaan
- PSLE, A-Level, O Level
PENDEKATAN ALTERNATIF
Kemahiran Pemikiran Kritikal
- Nilai budi, kesukanan
Pentaksiran Protfolio
- Dokumentasi tugasan/kerja sepanjang semester
- Maklum balas dari pelbagai pihak
- Murid memilih kandungan
- Mencerminkan usaha berterusan
STRATEGI MENYOAL
Membina soalan
- soalan utama
- soalan kering/mampat (soalan terbuka)
- Masa berfikir 10 saat
- Berbincang dahulu
Sifat mendengar yang positif
- Memandang pelajar yang berkongsi
- Pujian yang membina
Penglibatan Kelas
- Taburan soalan
Penilaian Kendiri
- Pelajar harus aktif dalam pembelajaran
- Pelajar harus tahu kekuatan dan kelemahan
- Guru harus berkongsi kriteria kejayaan
Tiada ulasan:
Catat Ulasan